همشهری آنلاین: گاردین نوشت: جنگ مخفی ضد اهداف هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی شده و به استفاده از ویروسهایی پیچیده رایانه ای و ترور دانشمندان هسته ای کشیده شده است .

guardian

گاردین در اینترنت در مطلبی با اشاره به نحوه شهادت دکتر شهریاری و شباهت آن با نحوه شهادت دکتر علیمحمدی نوشت اگر پس از ترور علیمحمدی تردیدی وجود داشت، پس از ترورهای هفته گذشته هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که کسانی سعی دارند دانشمندان هسته‌ای ایران را بکشند.

گاردین می افزاید فردی که در حادثه دیگر مجروح شد، فریدون عباسی دانشمند هسته‌ای پنجاه و دو ساله است و یکی از معدود کارشناسان ایران در زمینه ایزوتوپ‌های شکاف پذیر و کارشناس لیزر  است. نام او همچنین در یک قطعنامه شورای امنیت، بعنوان فردی ذکر شده بود که در زمینه  فعالیت‌های هسته‌ای  کار می‌کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به سرعت انگشت اتهام را به سوی دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی‌ نشانه رفت و البته این اتهام مورد تائید ضمنی تحلیلگران امنیتی و کارشناسان اطلاعاتی غرب قرار گرفت و زیرلب موافقت خود را با این نظر بیان کردند. ضمن آنکه این اتفاق نظر کلی هم وجود دارد که ماهیت این حملات بگونه‌ای است که امکان ندارد یک مشت از گروه‌های مخالفت نظام ایران مانند جنداله یا مجاهدین خلق(منافقین)بتوانند آن را انجام دهند . مجله تایم هفته گذشته اعلام کرد یک کارشناس اطلاعاتی غربی از جزئیات آن عملیات اطلاع داشت ضمن آنکه رد پای موساد (سازمان جاسوسی) اسرائیل در آن وجود دارد.

گاردین می‌نویسد بطور قطع در حالیکه کشف هر گونه دخالت در کشتار دانشمندان غیرنظامی برای سیا و ام آی شش انگلیس یک شرمساری حرفه ای خواهد بود، ‌اما نقش موساد در چنین انفجارهایی شناخته شده و برای همه روشن است. میرداگان رئیس قبلی موساد استفاده عملیات ترور بر ضد دشمنان اسرائیل را تشدید کرده و برای اینکار تحسین شده بود. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند،‌ تهران همچنان کانون توجه رئیس بعدی موساد خواهد بود و این بمنزله جنگی سری بر ضد برنامه هسته‌ای ایران است که سال‌ها جریان داشته است.

بنوشته گاردین اسنادی منتشر شده است که نشان میدهد آمریکا و اسرائیل درباره تخریب مراکز هسته‌ای ایران با هم همکاری می‌کنند اما تاکید کرده اند این همکاری باید به آرامی صورت گیرد تا از هر گونه ادعا درباره کمک آمریکا به آماده سازی اسرائیل برای ضربه زدن به ایران جلوگیری شود. احمدی نژاد هفته گذشته گفته بود تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران با کرم رایانه‌ای استاکس نت‌هدف قرار گرفته اما دانشمندان ایرانی مشکل را رافع کرده‌اند.

یک منبع نظامی غربی اخیرا به گاردین گفته بود آن ویروس ساخت اسرائیل بود. گاردین اضافه کرد آمریکا و اسرائیل و آژانس‌های جاسوسی غرب همچنین طی سال‌ها سعی کرده اند قطعات خراب را وارد محموله‌های تجهیزاتی کنند که از بازار سیاه به سوی ایران می رود - هریک از آن قطعات به نحوی طراحی شده بود که در فعالیت حساس دستگاه‌های غنی سازی اختلال ایجاد کند.

حوادث هفته گذشته نشان داد در حالیکه ایران با وجود این مشکلات به افزایش ذخیره اورانیم غنی شده اش ادامه می‌دهد، عملیات ظریف جای خود را به روش‌های بی رحمانه تر در این جنگ سری می‌دهد.

اولین قربانی آن ممکن است اردشیر حسن پور دیگر دانشمند هسته‌ای ارشد ایران بوده باشد که از بنیانگذاران مرکز فن اوری هسته‌ای ایران در اصفهان بود. حسن پور بر اثر مسمومیت پرتویی در سال دو هزار و هفت فوت کرد اما برخی گزارش‌ها نشان میداد بدست عوامل موساد کشته شده است. اگر این امر درست باشد تلفات این عملیات تاکنون کشته شدن سه دانشمند و مجروح شدن یک دانشمند دیگر بوده است. خط مقدم در جنگ بر ضد پروژه هسته‌ای ایران جایی نیست که اکثرا انتظار آنرا داشتند، یعنی تاسیسات نطنز یا تاسیسات کوهستانی در قم و یا پایگاه‌های سپاه پاسداران که ایران در آنجا موشک‌هایش را آزمایش می‌کند، بلکه دشمنان برنامه هسته‌ای ایران خط مقدم را به مراکز دانشگاهی و نخبگان کشانده‌اند.

کد خبر 122510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز